UV-inkjetprinten is hét antwoord op de vraag naar het full colour beprinten van relatiegeschenken en promotionele artikelen. Daarom heeft IGO-POST in Helmond onlangs geïnvesteerd in de nieuwste generatie vlakbed UV-inkjetprinter, de UJF-7151 plus van Mimaki. Hoe digitaal drukken ook hier terrein wint.
Vele miljoenen relatiegeschenken en promotionele artikelen, van blikken doosjes, sleutelhangers, paraplu’s, tassen, pennen tot USB-sticks worden in Helmond bedrukt. Het familiebedrijf IGO-POST heeft de toch al imposante productiehallen in Helmond onlangs nog verder uitgebouwd en beschikt over tientallen machines voor zeefdruk, tampondruk tot lasergraveren.
Een separate productieruimte is tegenwoordig ingericht voor digitaal drukken. Hier domineren de grootformaatprinters van Mimaki, geleverd door distributeur Dimix. Twee solventprinters voor het (roll lto roll) bedrukken van stickers en banners, twee sublimatieprinters (ook roll to roll) voor het bedrukken van textiel, tassen en mokken, twee snijplotters en twee vlakbed UV-inkjetprinters. En sinds begin dit jaar beschikt IGO Post over nieuwste generatie vlakbed UV-inkjetprinter, de UJF-7151 plus van Mimaki.
UV-inkjet
Harold Pellenaars heeft al 18 jaar ervaring bij IGO-POST met alle mogelijke druktechnieken en is nu de man die digitale productie-afdeling leidt. Hij toont met trots de UJF-7151 plus. Deze nog snellere, krachtigere printer zet het bedrijf in voor het beprinten van allerlei relatiegeschenken, van pennen, doosjes, usb-sticks tot parkeerkaarten. Bij UV-printing ligt de inkt op de media en wordt die onmiddellijk gedroogd bij blootstelling aan UV-licht. Er wordt dus rechtstreeks op het materiaal geprint, wat het printen op allerlei producten mogelijk maakt. Wel moeten voor de verschillende te beprinten promotieartikelen mallen gemaakt worden. Dat doet IGO-POST heel handig zelf in huis. Promotieartikelen worden door de operator in de mallen gedaan, de mallen (JIG’s) worden op het printbed geplaatst en er weer afgenomen aan de voorzijde. En, dankzij de geavanceerde UV-inkjettechniek, met een prachtig drukresultaat in full colour.
Bekijk de video om de vlakbed UV-inkjetprinter (UJF-7151 plus) in productie te zien.
Vraag naar full colour
Pellenaars is zeer content met de nieuwe UJF-7151 plus. ‘Wij zijn nog bezig om de printer helemaal onder de knie te krijgen, met testen van verschillende materialen om te zien wat er allemaal mogelijk is.’
Voordeel van deze UV-inkjettechniek is dat er in de voorbereiding geen cliché of zeefraam gemaakt hoeft te worden en dat personaliseren mogelijk is. Maar het belangrijkste voordeel van de vlakbed UV-inkjetprinter is volgens Pellenaars dat full colour-bedrukking in hoge kwaliteit mogelijk is. ‘Het is sneller dan tampon- en zeefdruk en de kwaliteit van digitaal drukken komt steeds dichter bij pms-drukken te liggen. Die pennen bijvoorbeeld drukken wij nu ook op de UV-printer in full colour, dat doe je bij tampondruk niet.’ Hiermee speelt IGO-POST in op de trend. ‘Klanten willen steeds vaker hun logo in full colour gedrukt zien.’
Daarnaast maakt de vlakbed UV-inkjetprinter gepersonaliseerde bedrukking mogelijk. ‘Wij bedrukken bijvoorbeeld tassen en mappen waarop de namen van klanten of cursisten gedrukt worden.’
Technische kennis en service
‘Vier jaar geleden was digitaal printen rechtstreeks op promotieartikelen nog nieuw voor ons’, vertelt Pellenaars. Het was Lars Vreeke van Mimaki-dealer Dimix die hem de mogelijkheden hiervan liet zien. Vreeke: ‘Ik werk al sinds eind jaren ’90 met inkjetprinters en ben sindsdien een beetje verliefd op grootformaatprinten. In de loop van de tijd doe je steeds meer materialen- en productkennis op.’ En daarin ligt volgens hem dan ook de kracht van Dimix. ‘Een printer leveren kan iedereen, maar wij bieden kennis, flexibiliteit en service – dat zijn onze kernwaarden.’ Pellenaars ervaart dat bij IGO-POST in de praktijk. ’De technische dienst van Dimix heeft veel kennis in huis en als het nodig is staat er morgen een monteur. ’
Het samen zoeken naar oplossingen is iets dat waar Pellenaars als Vreeke elkaar uitstekend in vinden. Pellenaars: ‘Bij nieuwe toepassingen stelt Lars dan bijvoorbeeld een materiaalsoort voor en dan gaan wij rollen testen op de printers en zo komen we samen tot de beste materiaalkeuze.’ Vreeke vult aan: ‘En soms is dat een iets goedkoper materiaal dat perfect voldoet. Waar het om gaat is dat wij een zo prijsgunstig mogelijke oplossing bieden aan de klant. Die vertrouwt erop dat je het beste advies geeft in zijn belang. Uiteindelijk help je de kant om geld te verdienen.’
Dit artikel is geschreven door Arthur Lubbers namens PRStory in opdracht van Mimaki.
1 Comments:
Sorry, the comment form is closed at this time.