“De markt groeit niet, maar wij wel!” Tom Stultiens is duidelijk: de stempels die zij aanbieden lopen goed. “Het zal je verbazen hoeveel bedrijven stempels gebruiken. Van datumstempels tot stempels met logo of, veel gezien in coronatijd, restaurants die hun afhaaltasjes bestempelen. Voor drukkers is het ook een makkelijk product om bij het andere drukwerk mee te nemen in de verkoop.”
Gaaf Grafisch in Wanroij is een drukkerij in het hart van Brabant. Omgeven door weilanden is hier nog volop ruimte. De omgeving is de vleesproducent van Nederland. Een industrie die ook veel werk oplevert voor deze lokale drukke. Eigenaar is Rob van den Broek, de derde generatie. Hij scoort opvallend goed in online familiedrukwerk.
“Leuk is het vak nog zeker, maar er is wel veel veranderd.” Hans de Wilde richtte in 1991 ‘De Lithografen uit Haarlem’ op. Het aanbod van de drukkerij is 30 jaar later nagenoeg hetzelfde, maar de productiemethode is grotendeels naar digitaal printen verlegd. Zoon Danny zette “het hele digitale gebeuren” in de loop der jaren op poten. Daarmee vormt De Lithografen een echt familiebedrijf en tegelijkertijd een drukkerij met alle productie nog steeds in eigen huis.
Peter Groen stapte ongeveer 10 jaar geleden met Fatih Zungur in het avontuur dat Postermen heet. De naam dekt de lading inmiddels al lang niet meer. Het bedrijf produceert veel meer dan posters, en daarbij boeken ze naar eigen zeggen veel succes door de goedkoopste te zijn. Exclusief voor de grafische professional. Vanuit hun stabiele basis treden ze nu naar buiten met alle plannen. Zo staan een nieuwe webshop en een verhuizing naar printstad Deventer op de planning. En dat is alleen nog maar het begin van 2022!
Gerhard Veldhuizen betrok twee jaar geleden een nieuw gebouwd pand in Barneveld. Een fabriek met een opvallend industrieel design met heel veel ruimte. Nu gebruikt Veldhuizen Grafisch Effect de bovenste verdieping als toonzaal van het nieuwste product; akoestische wandbekleding gemaakt van recyclede petflessen. (Dit artikel werd door PRstory geproduceerd in opdracht van VKGO)
Online en offline communicatie combinaties maken kunnen ze als geen ander. Hoewel Groels in 1959 startte als drukkerij, is het bedrukken van communicatie nu onderdeel van een groter geheel binnen het crossmediabedrijf. Er lopen bij Groels in Tilburg 24 medewerkers rond met ieder hun eigen expertise op het gebied van marketing, creatie, warehousing, fulfilment of verzending.
Op elke drukvraag het juiste antwoord geven. Dat is het doel dat Gerard Rooijmans vanaf de start van zijn grafische carrière voor ogen heeft gehad. In de loop der jaren werd hij steeds bekwamer in het goed inspelen op de klant. Daarmee vormt hij een goede combinatie met zijn broer Sander, die de productie bij Rooijmans Print en Druk verzorgt. Van origine een handelsdrukkerij, leiden de broers tegenwoordig een flexibele drukkerij met digitale productie vanuit het Brabantse Nuenen.
Het Amsterdamse bedrijf Imago betrok een indrukwekkend nieuw pand net voor de lockdown. Eigenaar Erik Leemhuis gebruikte de stille periode om het klantcontact te verstevigen en nieuwe wegen te zoeken. Met als resultaat dat het bedrijf nu investeert in capaciteit uitbreiding met een productiemachine van SwissQprint. (Dit artikel is geproduceerd in opdracht van VKGO)
Create your future: met dit project biedt het A&O Fonds samen met GOC activiteiten en subsidies op maat aan om toekomstgericht scholen te stimuleren en bedrijven op weg te helpen met een aanpak naar duurzaam inzetbare medewerkers. Verpakkingsbedrijf Van Eerd was één van de eerste bedrijven die meedeed met dit unieke project.
Vila Etiketten in Breda investeerde onlangs in een tweede SEI LabelMaster via Tripa Converting Solutions. De machine zorgt ervoor dat het bedrijf de snelgroeiende vraag naar digitaal geproduceerde labels aankan.
Op de Sign en Print Expo in 2019 ging Aaron Kuipers op zoek naar een extra productieprinter die hem kon helpen zijn snelgroeiende bedrijf verder te professionaliseren. De keuze viel op de Mimaki UCJV300 160 UV Led. Met als gevolg dat hij kan groeien zonder elke dag te moeten over te werken.
Reclamedeal in Coevorden is een prominente online speler. In een transparant, modern pand produceert het bedrijf reclamewerk, dat voornamelijk online besteld wordt. Voor de productie schafte het bedrijf onlangs een derde Mimaki printer aan, de Mimaki UCJV300 UV Led, naast de twee Mimaki JV150 160 op 8 kleuren die het bedrijf al in huis had.
In opdracht van Prindustry deden we verslag van hun jaarlijkse Connect Event. In deze terugblik is te zien: fragmenten van de beursvloer met diverse Prindustry partners en een blik op het debat tussen Ramon van Wingerden (Prindustry) en Wouter Haan (Reclameland) met als insteek ‘visies op online businessmodellen in print’, met als debatleider Peter Luit (Blokboek.com en Printmedianieuws)