Het Amsterdamse bedrijf Imago betrok een indrukwekkend nieuw pand net voor de lockdown. Eigenaar Erik Leemhuis gebruikte de stille periode om het klantcontact te verstevigen en nieuwe wegen te zoeken. Met als resultaat dat het bedrijf nu investeert in capaciteit uitbreiding met een productiemachine van SwissQprint. (Dit artikel is geproduceerd in opdracht van VKGO)
Beurs
Voor het eerst in lange tijd was er weer een beurs op grafisch gebied. Erik Leemhuis bezocht de Fespa in de Rai in Amsterdam met een duidelijk doel. Hij zocht een vervanging voor zijn grootformaatprinters van Durst en tegelijkertijd wilde hij investeren in capaciteitsvergroting. Erik kocht op de beurs een printer van het Zwitserse merk SwissQprint. Voor deze beslissing deed Imago uitgebreid onderzoek en liet alle grote printer leveranciers een set proeven maken van een eigen testprint. Zijn onderzoek wees uit dat de SwissQ printer tot de top van de markt hoort. Hij besloot te investeren en de handtekening werd tijdens dit interview gezet. Erik: “in deze huidige tijd past een productie met hoge kwaliteit en snelheid. Iedere keer dat je die stap verantwoord kunt nemen dan moet je dat doen. Voor de markt die dit eist en ook om binnen het concurrerende segment, wat sign is, je plaats in te kunnen blijven nemen. We hebben veel wisselende opdrachten, kleine series verpakkingen en display’s”.
Roerig
De afgelopen anderhalf jaar was een roerige periode voor Erik Leemhuis. Het tekende de verandering die het bedrijf de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Imago heeft zich ontwikkeld van drukkerij naar een fullservice sign bedrijf. Begin vorig jaar betrok het bedrijf een nieuw groot pand in Amsterdam Noord. Net voordat de coronacrisis uitbrak werd het pand opgeleverd. “Op Valentijnsdag 14 februari 2020 hadden we hier de opening. Een maand later zaten we in de lockdown,” zegt Erik. “het was mooi dat we het feestje nog hebben kunnen vieren. De markt voor drukwerk stortte daarna in.” Spannend was het niet,” vindt hij. “Er waren momenten in mijn leven die spannender waren,” zegt hij lachend. “We hebben een aantal bedrijven overgenomen, dat was ook risicovol. Als ondernemer moet je vertrouwen hebben in je eigen beslissingen. Je moet altijd een stap zetten. Banken hadden ook geen vertrouwen in de investering in ons nieuwe pand. We moesten het huurpand waar we zaten verlaten. Dus ik had geen onderpand naar de bank. Uiteindelijk was er met veel puzzelen toch wat mogelijk. Maar dat betekent wel dat je er zakelijk en privé vol in gaat.”
Ontstaan
De vader van Erik Leemhuis is 32 jaar geleden het bedrijf begonnen. Hij werkte bij de Shell en verzelfstandigde de repro-afdeling van het Amsterdamse hoofdkantoor van het oliebedrijf. Erik nam het bedrijf over in 1999. Het liep gelijk met het einde van het contract met Shell, dat toen nog een derde van de omzet opbracht. Vanuit de repro investeerde Imago in offsetpersen, maar toen dat minder werd koos Erik Leemhuis al vrij snel de kant van het digitaal grootformaat. “We zijn constant op zoek naar takken in de grafische industrie die overblijven. Daar zijn we niet de enige in, je merkt heel duidelijk dat er steeds meer aanbieders komen op sign gebied. Ik denk overigens wel dat het steeds moeilijker wordt deze markt te betreden. Investeren in een printer en het bedienen ervan is niet zo moeilijk. Maar klanten vinden die waarde toevoegen en waarmee je een langdurige relatie kan aanknopen, dat wordt voor een bedrijf dat nu start in de digitaal grootformaat-/beletteringsmarkt steeds moeilijker.”
Evenementen
Een belangrijk deel van de activiteiten van Imago zit in de markt van beurzen en evenementen. Erik stelt dat dit op dit moment enorm aantrekt. Begin dit jaar nam Erik een standbouw bedrijf over. “Bij dit bedrijf merk je echt dat de beurzen weer volop georganiseerd worden. Dat was wel nodig ook. Het heeft veel te lang geduurd tot het weer kon. Deze tak heeft het kunnen overleven met hulp van de NOW regeling.”
Imago heeft een combinatie van vier bedrijven gezocht die hun kracht vinden in de samenwerking in productie, logistiek, en ontwerp voor elke bedrijfstak die sign nodig heeft. Zo maakt de combinatie ondermeer, winkelinrichtingen, sign voor evenementen en standbouw voor beurzen. Daarnaast levert het alle vormen van buitenreclame en ook het conventionele druk- en printwerk.
Samenwerking
“Eind vorig jaar zat ik achter mijn bureau en dacht; dit is waar het om gaat. De samenwerking van deze bedrijven heeft de toekomst, daar ga ik vol voor. Onderscheiden kan nog steeds door service te verlenen en veel aandacht voor je klanten hebben. Daar hebben we dan ook het afgelopen jaar vol op ingezet,” vertelt Erik gepassioneerd.
In het totaal werken er 24 mensen bij deze totaalproducent.
“Mijn toekomstplan is de samenwerking in dit pand uit te bouwen, ik heb een fantastisch team en daar moeten we meer omzet uit kunnen halen. Dat is de focus. Ik probeer ook veel bij te leren. Het standbouwbedrijf Plaat Reklame en Standbouw (met 18 mensen) dat we hebben overgenomen beweegt zich wederom in een heel andere markt dan dat ik gewend ben. Dus er is nog genoeg te leren,” besluit Erik Leemhuis.
Dit artikel is verschenen in de gedrukte uitgaven van het VKGO magazine “De Uitleg”
Sorry, the comment form is closed at this time.