In het Belgische Jabbeke is een bedrijf gevestigd dat van zeep een communicatiemiddel maakt. Met behulp van de Roland EGX-350 graveermachine personaliseert Françoise Descheemaeker van “Say it with Soap” namelijk allerhande zepen.
Dagelijks vormt Françoise stukken zeep om tot persoonlijke geschenken. Ze begint met het uitzoeken van het juiste lettertype en graveert vervolgens een stempel in plexiglas. Ze gebruikt de stempel om de zeep te bedrukken als die nog warm en kneedbaar is.
Experimenteren met lettertypes
“Vroeger lieten we de plaatjes maken door onze zeepfabrikant of derden, maar dat was duur en beperkte ons in de creativiteit. Uitproberen was lastig. Nu kunnen we het zelf experimenteren en voorstellen uitwerken voor een klant,” vertelt Françoise. “Een lettertype is heel belangrijk in wat je tot uiting wilt laten komen. Het ene type drukt beter af dan het andere. We hebben op dat gebied heel veel geleerd. Ook het formaat van de zeep is van belang. In het begin bedrukte onze zeepmaker alleen vierkante blokken. Nu kunnen we verschillende vormen aanbieden.”
Message soap
“Zeep als een boodschapdrager, dat is wat we maken. We noemen het een “message soap”, vertelt Françoise enthousiast. De zeepjes met verschillende boodschappen verkopen het best op toeristische plaatsen. Zelf hebben Françoise en haar man Pierre Marécaux een winkel met zeep aan de Belgische kust. De boodschappen als ‘Ik hou van jou’ en ‘Jij bent de liefste’ worden snel gekocht als presentje voor de thuisblijvers of als souvenir.
Kleine series
Françoise is steeds op zoek naar nieuwe teksten. Zo zijn er nu zeepjes met teksten als ‘Let’s rock’ en ‘You only live once’. Voor speciale gelegenheden als een huwelijk en geboortes maakt het bedrijf op bestellingen kleine series persoonlijke zeepjes. Vanaf 20 stuks is dit al mogelijk.
Say it with Soap speelt ook in op de actualiteit. Opdrukken als ‘Je suis Charlie’ zijn terug te vinden in de geurige werkplaats van Françoise Descheemaeker.
“De software van Roland heb ik nu volledig onder de knie. Het meegeleverde graveerprogramma Roland EngraveStudio, is heel gebruiksvriendelijk en het kan veel lettertypes aan. Daarmee kunnen we uitproberen wat het beste op een zeepje werkt en kleine series snel produceren.”
Warm bedrukken
Zeep maken doet Say it with Soap niet zelf. Een Belgische zeepfabrikant doet dit werk. De basis bestaat uit zeepnoedels; kronkelige stukjes halffabricaat die uit landen als Maleisië komen. Het zijn vette halffabricaten gemaakt uit palmolie die nog geen kleur of geur hebben. De zeepnoedels worden vermalen in een machine om er vervolgens kleur- en geurstoffen aan toe te voegen. De fabrikant gebruikt toevoegmiddelen die minimale allergenen hebben zodat iedereen de zeep kan gebruiken.
De spaghettistroken die uit die machine komen gaan door een matrijs en worden in blokken gesneden. Vervolgens wordt de zeep met de hand gestempeld. Alleen als de zeep nog warm en zeer kneedbaar is kan die een stempel krijgen die mooi blijft zitten.
Emotie
Zeep bepaalt al heel lang het leven van Françoise. “Jaren geleden zijn we een zeepwinkel begonnen in het Franse Lille. Dat breidde zich uit met meer winkels tot in Straatsburg toe. De crisis trof ook ons. De huurprijzen gingen sky-high en de omzet naar beneden. Het ging snel achteruit omdat er minder toeristen kwamen en ze minder geld konden besteden. We kregen toen een tip van iemand dat er vraag was naar bedrukte zeepjes. Zo zijn we begonnen met kubussen met letters. Zo is de message soap ontstaan, wat heel goed verkoopt.”
Uniek
“Wij denken dat er geen enkele firma is in de Benelux die dit aanbiedt. Bedrukte zeepjes zijn wel te koop maar dan in grote oplagen. Er is niemand die slechts 20 gepersonaliseerde bedrukte zeepjes kan leveren.” Op dit moment gaat de verkoop via winkels en mond-tot-mondreclame. Verkoop via internet speelt nog geen grote rol. “We denken dat we via persoonlijk contact het beste aan de wensen van de klant kunnen voldoen.”
Deze PRstory maakten we voor Roland DG en werd onder andere gepubliceerd op Blokboek.com
Sorry, the comment form is closed at this time.